دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
بررسی میزان نشاط اجتماعی در بین جوانان یزدی و عوامل مرتبط با آن
1
27
FA
سید علی رضا
افشانی
0000-0002-2311-3329
دانشگاه یزد
afshanialireza@yazd.ac.ir
یکی از موضوعات و نیازهای مهم هر جامعه برای قشرهای مختلف و به ویژه جوانان، نشاط اجتماعی است. نشاط اجتماعی با متغیرهای مختلفی در ارتباط است و به کاهش بسیاری از آسیبها و معضلات جامعه کمک میکند. تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان نشاط اجتماعی در بین جوانان شهر یزد و ارائۀ راهکارهای افزایش آن انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پیمایش بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه جوانان 15 تا 29 ساله شهر یزد تشکیل میدادند که بر اساس آمار سرشماری 1390 تعداد کل آنها 151927 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر مشخص گردید. روش نمونهگیری در این پژوهش، خوشهای چندمرحلهای بود. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامه از نوع محتوایی و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که چون برای سازههای مختلف بیشتر از 7/0 بود حکایت از مطلوبیت ابزار داشت. نتایج نشان داد بین سن و میزان نشاط اجتماعی رابطۀ معناداری وجود نداشت. بین میزان نشاط اجتماعی زنان و مردان و همچنین افراد مجرد و متأهل تفاوت معناداری وجود نداشت. میزان نشاط اجتماعی افراد شاغل به طور معناداری بیشتر از افراد غیرشاغل بود. بین میزان تحصیلات، میزان سرمایۀ اجتماعی و میزان بهرهمندی از وسایل ارتباط با میزان نشاط اجتماعی رابطۀ مستقیم و معناداری وجود داشت ولی رابطۀ معنادار و معکوسی بین محرومیت نسبی و میزان نشاط اجتماعی بود.abstractAn Investigation of Social Happiness Among the Youth in the City of Yazd and the Factors Affecting ItSeyed Alireza Afshani AbstractSocial happiness is one of the most crucial needs of various segments of society, especially the youth. Social happiness is related to numerous variables and helps in mitigating social problems. This study seeks to investigate social happiness among the youth living in the city of Yazd as well as Strategies to Increase It. Data used in this study comes from an individual survey interview conducted in Yazd, a city in the central part of Iran. The target population for the study consisted of all currently youth aged 15-29. A total number of 384 youth were interviewed for the purposes of the present analysis. The respondents were selected using cluster random sampling. The research instrument used was a questionnaire. The reliability and validity of the scale was assessed using Cronbach alpha and content validity. Since the value of this scale was greater than 0.7 for all of the constructing variables, there was a significant negative correlation between relative deprivation and social happiness. Furthermore, there was a significant direct correlation between education, use of mass media and social capital on the one hand, and social happiness on the other. Social happiness was higher among Employed youths compared to unemployed ones,, but no difference was observed based on gender and marital status. Keywords: Happiness, Social Capital, Social Bliss, Youth, Yazd
شادکامی,نشاط اجتماعی,جوانان,سرمایۀ اجتماعی,یزد
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99178.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99178_311757bf58ddf9e161c309376f7e4977.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
بررسی رضایتمندی از تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی(با تکیه بر پارکها)
29
82
FA
نوین
تولایی
دانشگاه مازندران
tavallaei@umz.ac.ir
امیر
اکبری قمصری
دانشگاه شهید بهشتی
amir221045@yahoo.de
فاطمه
خاکساری
دانشگاه شهید بهشتی
atefeh.khaksar@gmail.com
فضاهای عمومی فضاهاییاند که در آنها تعامل چهره به چهره میان افراد در هر جنس و سن وجود دارد، لذا میتواند برای استفادۀ برخی گروهها مثل زنان ناامن باشد. یکی از راهکارهایی که در ایران برای افزایش امنیت فضاهای شهری برای زنان به کار گرفته شده، تفکیک جنسیتی در این فضاها است. پژوهش حاضر سعی دارد با کاربرد ترکیبی از روشهای کمی و کیفی به بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی از تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی (پارکها) بپردازد. به منظور بررسی جوانب مختلف موضوع، از میان فضاهای عمومی که در آنها تفکیک جنسیتی صورت پذیرفته، «پارکها» انتخاب شده است. روشهای استفاده شده در این تحقیق مصاحبه، مشاهده، بحث گروهی و پیمایش است که در روش پیمایش با استفاده از نمونهگیری احتمالی ـ انتخابی، 6 منطقه از شهر تهران انتخاب شده و 324 پرسشنامه در این مناطق پر شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که 40 درصد از پاسخگویان از تفکیک جنسیتی در پارکها راضی و 60 درصد ناراضی بودهاند و میزان احساس ناامنی زنان در پارکهای عمومی، میزان مذهبی و سنتی بودن فرد و خانوادۀ او، میزان تفکرات فمینیستی افراد، میزان استفاده از پارکهای بانوان و عمومی و رضایت از سایر جوانب زندگی بر میزان رضایت افراد از تفکیک جنسیتی در پارکها تأثیر دارد.abstract An Examination of Public Satisfaction with Gender Division in Public Spaces with Particular Focus on Public Parks Novin TavallayiAmir Akbari GhamsariFateme Khaksar Abstract Public spaces, where there are face-to-face relations and interactions between people of different ages and sexes, can feel insecure to some groups like women. “Gender division,” is one among several strategies used to increase the security of urban public spaces and decrease the unnecessary intermixture of the two sexes. The present research is an attempt to investigate the factors affecting the degree of satisfaction with gender division patterns in public spaces using a survey-based method. Among public places in which gender division has been implemented, public parks have been selected with the explicit aim of investigating the diverse aspects of the subject. A survey-based method is used in the present study, based on which six areas of the city of Tehran has been selected using selective-probabilistic sampling. Questionnaires were administered to 324 individuals. The results showed that 40% of the respondents were satisfied with gender division in parks, while 60% were not. Furthermore, the degree of insecurity felt by women in public parks, the degree of religiosity among individuals and their families, the prevalence of feminist thoughts among individuals, the degree of using all-female public parks, and finally satisfaction with other aspects of life were found to have an impact on the individuals’ satisfaction with Gender division arrangements in public parks. Keywords: Satisfaction, gender division, public spaces, public parks, all-female parks, Tehran
رضایت,تفکیک جنسیتی,فضاهای عمومی,پارکهای عمومی,پارکهای بانوان,تهران
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99214.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99214_435271cb9c1f6e8ac7469d3bf90e909d.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
تبیین جامعهشناختى نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای
84
115
FA
ذبیح الله
صدفی
دانشگاه آزاد
zsadafi@yahoo.com
علی رضا
محسنی تبریزی
دانشگاه تهران
mohsenit@ut.ac.ir
در این مقاله براساس تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای، بر مبنای نظریۀ ریموند ویلیامز، مسیرِ فرضیههای پژوهش مَدنظر قرار میگیرد. بنابراین با مراجعه به مخاطبانِ پیامهای رسانهای در بین جوانان، از 227790 نفر جمعیتِ آماری 18 سال به بالای شهر زنجان، 368 نفر براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و سهمیهای، به طور تصادفی انتخاب گردیدند. یافتههای تحقیق طبق ضریب همبستگى پیرسون (r) نشان میدهد که طی فرآیند مصرفرسانهای، مخاطبان پسر (نسبت به مخاطبان دختر) هم از میزان بالایى در انگیزش پیروى از تبلیغات رسانهای برخوردارند و هم دارای میزان بالایى در گرایش به تبلیغات رسانهای هستند. در عین حال میان مخاطبان پسر و دختر از نظر نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای، مصرف کالاهاى تبلیغات رسانهای، ارزش اقتصادى تبلیغات رسانهای، گزینش تبلیغات رسانهای مهم و اعتماد به نفس، تفاوت معنادارى وجود ندارد. در صورتی که براساس تحلیل رگرسیون چندگانه (R) و تحلیل مسیرِ عوامل مؤثر بر نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای جهتِ نیکوئى برازش مُدل نظرى، برحسب ارزش بتا (β) در مجموع بطور مستقیم 36% تغییراتِ نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای جوانان در شبکههای اینترنتى و ماهوارهای (36/0= R2)، به افزایش مصرف کالاهاى تبلیغات رسانهای (54/0+)، افزایش انگیزش پیروى از تبلیغات رسانهای (36/0+)، کاهش ارزش اقتصادى تبلیغات رسانهای (17/0-)، افزایش گزینش تبلیغات رسانهای مهم (17/0+)، افزایش گرایش به تبلیغات رسانهای (10/0+) و افزایش اعتماد به نفس (11/0+)، در بین مخاطبان دخترِ (16/0-) متأهل (09/0+)، بومی (09/0+)، شاغل به کار (14/0+)، دارای مسکن غیرشخصی (12/0-)، با حجم بالای بُعد خانوار (12/0+)، ساکن در شهر زنجان بستگی دارد.abstract Sociological Explanation of Convincing Order in Media’sConsumption Zabihallah SadafiAlireza Mohseni Tabrizi AbstractIn this paper, based on Path Analysis the factors Affecting on the Convincing Order of Media’s Consumption, based on R. Williams theory, the path is considered research hypotheses. Thus, referring to media messages among the youth audience of 227,790 people, the city population over 18 years old, 368 cases with multi-stage cluster sampling and quota randomly selected. The findings, according to Pearson's correlation coefficient (r) indicates that the process of Media’s consumption, male audience (compared to female audiences) also had high levels of motivation to follow of media advertising, and has a high degree of attitude of media advertising. However, through boys and girls in terms of Convincing Order of Media’s Consumption, consumption goods of media advertising, economic value of media advertising, selection of significant media advertising and self-esteem, differences exist. If the based on multiple regression analysis (R) and path analysis of factors affecting on the Convincing Order of Media’s Consumption, for the goodness of fit of the theoretical model, based on the value of beta (β) in order to convince 36% of changes in Convincing Order of Media’s Consumption in the Internet and satellite networks (R2=.36), the increasing consumption goods of media advertising (+.54), increased motivation to follow through mass media (+.36), decreasing the economic value of media advertising (-.17), increasing selection of significant media advertising (+.17), increasing attitude of media advertising (+.10) and increasing self-esteem (+.11), among female respondents (-.16) married (+.09 ), native (+.09), working (+.14), an impersonal housing (-.12), the volume of the households (+.12) depends of residing in the cityof zanjan. Keywords: Convincing Order of Media’s Consumption, Advertising, Media and Satellite Networks.
نظم متقاعدسازى مصرفرسانهای,تبلیغات رسانهای,شبکههای اینترنتى و ماهوارهای
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99219.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99219_b06a2fcbbcb20aa7e22b8f26ccd69b52.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
معضل پیشبینی انقلابها و نظریة آشوب
116
155
FA
محمدرضا
طالبان
پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی
qtaleban@yahoo.com
انقلابها همواره پس از وقوع و رخدادشان برای اندیشمندان و تئوریپردازان علوم اجتماعی و سیاسی، «مسئله» و «حیرت» آفریدند و «تاریخ» گواهی میدهد که هیچ انقلاب بزرگی به طور دقیق توسط دانشمندان علوم اجتماعی و سیاسی پیشبینی نشده است. ولی، واقعاً چرا انقلابها همواره موجب تحیّر و شگفتزدگی همة افراد- اعم از بازیگران کلیدی، ناظران خبره و مطلع منطقهای و متخصصان انقلاب در علوم اجتماعی و سیاسی- شدهاند؟ در مقالة حاضر ابتدا در مقام توصیف، تلاش شده است با ارائة شواهد تاریخی مدعای پیشبینیناپذیری انقلابها به طور مستند نشان داده شود و سپس در مقام تبیین با استعانت از تئوری آشوب، توضیح داده شود که چرا انقلابها، تاکنون پیشبینی نشدهاند و کلاً پیشبینیناپذیر به نظر میرسند. در همین راستا، مدلهای تبیینی دو تن از انقلابپژوهان (کدی و کوران) در خصوص پیشبینیناپذیری انقلابها تشریح میشود که توانستهاند مکانیسمهای تئوری آشوب را برای توضیح این شگفتزدگی بکار گیرند. abstractThe Problem of Predicting Revolutions and Chaos TheoryMohammad Reza Taleban AbstractRevolutions have always been a source of confusion and astonishment for social and political scientists. History bears testimony that no great revolution has been precisely predicted by social and political scientists. But why have revolutions always astonished and surprised all, either the key actors, observers, regional informed people, and social and political scientists with their claims of expertise in revolution studies?The present paper offers a description of the unpredictability of revolutions by relying on historical evidence. Attempt has also been made to explain – within the framework of chaos theory – why revolutions have not been yet predicted and seem to be totally unpredictable. To this end, the explanatory models provided by two researchers of revolution (Keddie and Kuran) regarding the unpredictability of revolutions are elaborated, as they have been able to apply the mechanisms of chaos theory to the explanation of this phenomenon. Keywords: Prediction of Revolutions, Unpredictability, Chaos Theory, Nikki Keddie, Timur Kuran, Preference Falsification
پیشبینی انقلابها,پیشبینیناپذیری,تئوری آشوب,نیکی کدی,تیمور کوران,تحریف ترجیح
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99185.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99185_bdfa16eabf53048ea05b06d9a4824dc6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
اثر تحصیلات بر نابرابریهای درآمدی: شواهد تازهای از کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی (2010-1965)
157
178
FA
مصطفی
عمادزاده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
emazir@yahoo.com
همایون
رنجبر
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
hranjbar@khuisf.ac.ir
مریم
غلامی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
economy2015@yahoo.com
توزیع عادلانۀ درآمد از مهمترین اهداف یک کشور است. متاسفانه به علت مشکل ساختاری، علیرغم تلاشهای انجام شده نابرابری درآمدی بهبود نیافته است. اما آموزش توانسته با ایجاد مهارت و توانایی و افزایش قدرت درآمدزایی افراد، در توزیع عادلانۀ درآمدها، تغییر اساسی بوجود آورد. بنابراین امروزه این فکر قوت گرفته که میتوان از نابرابریهای درآمدی کاست. لذا هدف اصلی در این پژوهش، تحلیل اثر آموزش بر نابرابری درآمدی در منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سالهای 2010-1965 در فواصل 5 ساله است. بدین منظور به برآورد مدل معرفی شده توسط دیگرگوریو و لی (2002) با روش حداقل مربعات تعمیم یافته و در چهارچوب سیستم دادههای تابلویی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که افزایش سطح سواد باعث بهبود توزیع درآمد میگردد، ولی تشدید پراکندگی سواد، توزیع درآمد را بدتر میکند، بنابراین سطح بالاتر سواد و پراکندگی کمتر آن، توزیع درآمد جامعه را بهبود میبخشد.abstractThe Impact of Education on Income Inequalities: New Evidence from OIC Selected Countries (1965- 2010) Maryam GholamiMustafa Emadzadeh Homayoun Ranjbar AbstractEquitable distribution of income is among the most important objective of every country. Unfortunately, due to structural problems, income inequality has not ameliorated despite tremendous efforts in this area. Since education possesses the capability to build and enhance the skills and abilities of individuals, it can be a catalyst for fundamental changes in the structure of income distribution. Therefore, today the view that education can reduce income inequalities especially in developing countries has gained popularity. Hence, the major purpose of the current study is to analyze the effect on income inequality of the government’s expenditures on education in selected member countries of the Islamic Conference Organization in 1965-2010 at five-year intervals. To this end, the GLS estimation method was used in the framework of Panel data systems. The results indicate that the increase in literacy level causes the improvement of income distribution; however, intensifying literacy distribution would exacerbate the income distribution, therefore higher (intermediate) literacy level and its less distribution (standard deviation) would improve the income distribution in society. JEL: C12, O50, I24, D31, I20. Key words: education, income inequality, education disparity, panel data, Gini coefficient.
نابرابری درآمد,آموزش,پراکندگی تحصیلی,دادههای تابلویی,ضریب جینی
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99193.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99193_7e0df982964969247bbd3961f9187884.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی
7
2
2015
03
21
سنجش و بررسی میزان مشارکت شهروندان در امور شهری و عوامل مؤثر بر آن(مطالعه موردی: شهر سنندج)
179
209
FA
جمال
محمدی
دانشگاه اصفهان
mohammadi@geo.ui.ac.ir
کیوان
باقری
دانشگاه اصفهان
k.bagheri68@gmail.com
سامان
حیدری
دانشگاه شهید بهشتی
saman_heydari2013@yahoo.com
از نیمة دوم قرن بیستم مفهوم مشارکت با نگرشی نو، به موضوع کلیدی در برنامههای توسعه، به خصوص برنامههای توسعۀ شهری بدل شده است. برای تقویت و گسترش امر مشارکت مردم در برنامهریزی، شناخت عوامل مؤثر بر این امر ضروری است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان مشارکت شهروندان در امور شهری و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان شهر سنندج است. روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعة آماری پژوهش را کلیه ساکنان شهر سنندج تشکیل داده و حجم نمونه 383 نفر است که به شیوۀ نمونهگیری متناسب با حجم در مناطق سهگانه شهر سنندج انتخاب شدهاند. روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور تحلیل دادهها نیز از آزمونهای t، توکی (Tukey)، پیرسون، تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر جهت شناسایی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها استفاده گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که میزان مشارکت مردم در امور شهری با میانگین 67/2 پایینتر از حد متوسط (در بازه0- 5) قرار دارد. همچنین نتایج آمار استنباطی و آزمون فرضیات، نشان داد که بین متغیرهای میزان رضایت از عملکرد شهرداری، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، تعلق به محلۀ زندگی، استفاده از رسانههای جمعی، آگاهی از نحوة تهیه و اجرای طرحهای توسعۀ شهری، اعتماد به مدیران شهری، عضویت در انجمنهای محلهای، سن و جنس رابطۀ معناداری وجود دارد. استفاده از مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که مقدار ضریب تعیین 62 درصد از مجموعه تغییرات متغیر وابسته توسط مدل تحلیلی پژوهش را تعیین میکند که در آن مولفة رضایت از عملکرد شهرداری با ضریب 401/0 تأثیرگذارترین و مؤلفههای استفاده از رسانههای جمعی، آگاهی از نحوة تهیه و اجرای طرحهای توسعۀ شهری، عضویت در انجمنهای محلهای، تعلق به محلة زندگی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد، اعتماد به مدیران شهری، جنس و سن در رتبههای بعدی اثرگذاری قرار دارند. abstractThe Measurement and Evaluation of Citizen Participation in Urban Affairs and Factors Affecting It Case Study: Sanandaj City Jamal MohammadiKeyvan BagheriSaman Heydari AbstractSince the second half of the 20th century, the concept of participation with a new view has become one of the key issues in development, particularly urban development plans. Promoting public participation in planning requires knowledge of the factors having an impact on this issue. The objective of the present study is to investigate the amount of citizens' participation in urban affairs and factors affecting on it among the residents of Sanandaj city. The study was conducted using a descriptive survey. The study population included all the residents of Sanandaj city. The sample consisted of 383 participants selected using in proportion with the size of each of the three areas of Sanandaj. The validity and reliability of the questionnaire were investigated using formal validity method and Cronbach's alpha coefficient. To analyze the data, t-test, Tukey, Pearson, regression analysis and path analysis were used to identify the direct and indirect effects of variables. The findings of the study indicated that the level of public participation in urban affairs with mean score of 2.67 is lower than the average level (in the range 0-5). In addition, the results of inferential statistics and testing hypotheses demonstrated a significant correlation between the degree of satisfaction with the municipality' performance, socioeconomic status, residential status, using mass media, knowledge of how to prepare and implement urban development plans, confidence in urban managers, membership in local associations, age and gender on the one hand, and participation on the other. Using the path analysis model, it can be seen that the value of the determination coefficient determines and predicts 62 percent of the set of variations in the dependent variable. Based on the analytical methodology used in this study, satisfaction with the municipality's performance (with a coefficient of 0.401) is the most influential factor followed by variables such as using mass media, knowledge of how to prepare and implement urban development plans, membership in local associations, residential status, socioeconomic status, confidence in urban managers, gender and age rank next in terms of impact. Keywords: Participation, Urban management, Citizenship, Sanandaj City
مشارکت,مدیریت شهری,شهروندی,شهر سنندج
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99200.html
https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99200_1b6d34c7f7a466e5d26e48b6bec58d80.pdf