دانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420تحلیل تجربی اخلاق عملی: با تأکید بر تعهد تعمیم یافته بهمثابه وجه عملیِ اخلاق اجتماعیتحلیل تجربی اخلاق عملی: با تأکید بر تعهد تعمیم یافته بهمثابه وجه عملیِ اخلاق اجتماعی13599261FAوحید نقدی دورباطیاستادیار دانشگاه فرهنگیانJournal Article20180119در این مقاله، مهمترین وجه اخلاق، یعنی اخلاق عملی یا تعهد تعمیم یافته در فرایند تعلیم و تربیت (PCK) مورد بررسیِ تجربی قرار گرفته است. رویکرد اصلی در این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ چراکه در آن، به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریههای تربیتی توجه، و از تقلیلگرایی مرسوم اجتناب شده است. روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی؛ و عمدهی گزارش تحقیق مبتنی بر نتایجِ پیمایش میباشد. نمونههای مورد تحقیق، شامل 739 نوجوان، از 9 دبیرستان متفاوت در سطح استان تهران بوده است. در این تحقیق، وجهِ عملیِ اخلاق به دو بُعد اصلی تعهد عامگرا و تعهد خاصگرا تقسیم شده؛ که شعاع بهکارگیری هنجارهای اخلاقی را در کانون توجه قرار داده است. نتایج تحقیق، چگونگی تأیید فرضیههای تحقیق را آشکار میسازد. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه حاکی از آن است که متغیرهای سطح فرد، یعنی اعتماد عامگرا، احساس عامگرا، و صداقتِ مبتنی بر آشکارسازیِ حقیقت بیشترین نقشِ تقویت کننده را در تعهد عامگرای جوانان دارا هستند. متغیرهای سطح خانواده، یعنی دو ویژگیِ مذهبی بودن خانواده، و انصاف والدین در توزیع عواطف مهمترین عوامل مقوم تعهد عامگرا میباشند. متغیرهای سطح مدرسه، همگامی در مدرسه بیش-ترین نقش را در تقویت تعهد عامگرا دارد. و متغیر سطح جامعه، میزان ارزیابی از گسترش عدالت اجتماعی در تعهد عامگرای جوانان نقش مثبت ایفا میکند. نتایج، مؤید آن است که تعهد خاصگرا، نقشِ مقوم و مقدماتی را در مدل تعهد عامگرا دارا است. این، نشانگر مقدم بودنِ برخی ویژگیهای خاصگرایی برای تقویت عامگرایی است و با داشتن مدلهای موثق، نباید از مشاهدهی این صفات خاصگرا نگران بود؛ به شرط آنکه پرورش اخلاقی به فاز عامگرا وارد شده و در فاز اولیهی خاصگرا باقی نماند.در این مقاله، مهمترین وجه اخلاق، یعنی اخلاق عملی یا تعهد تعمیم یافته در فرایند تعلیم و تربیت (PCK)[1]مورد بررسیِ تجربی قرار گرفته است. رویکرد اصلی در این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ چراکه در آن، به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریههای تربیتی توجه، و از تقلیلگرایی مرسوم اجتناب شده است. روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی؛ و عمدهی گزارش تحقیق مبتنی بر نتایجِ پیمایش میباشد. نمونههای مورد تحقیق، شامل 739 نوجوان، از 9 دبیرستان متفاوت در سطح استان تهران بوده است. در این تحقیق، وجهِ عملیِ اخلاق به دو بُعد اصلی تعهد عامگرا و تعهد خاصگرا تقسیم شده؛ که شعاع بهکارگیری هنجارهای اخلاقی را در کانون توجه قرار داده است. نتایج تحقیق، چگونگی تأیید فرضیههای تحقیق را آشکار میسازد. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه حاکی از آن است که متغیرهای سطح فرد، یعنی اعتماد عامگرا، احساس عامگرا، و صداقتِ مبتنی بر آشکارسازیِ حقیقت بیشترین نقشِ تقویت کننده را در تعهد عامگرای جوانان دارا هستند. متغیرهای سطح خانواده، یعنی دو ویژگیِ مذهبی بودن خانواده، و انصاف والدین در توزیع عواطف مهمترین عوامل مقوم تعهد عامگرا میباشند. متغیرهای سطح مدرسه، همگامی در مدرسه بیشترین نقش را در تقویت تعهد عامگرا دارد. و متغیر سطح جامعه، میزان ارزیابی از گسترش عدالت اجتماعی در تعهد عامگرای جوانان نقش مثبت ایفا میکند. نتایج، مؤید آن است که تعهد خاصگرا، نقشِ مقوم و مقدماتی را در مدل تعهد عامگرا دارا است. این، نشانگر مقدم بودنِ برخی ویژگیهای خاصگرایی برای تقویت عامگرایی است و با داشتن مدلهای موثق، نباید از مشاهدهی این صفات خاصگرا نگران بود؛ به شرط آنکه پرورش اخلاقی به فاز عامگرا وارد شده و در فاز اولیهی خاصگرا باقی نماند.[1] - دانشِ مبتنی بر محتوای تعلیم و تربیت در ادبیات موجود، بهصورت اختصاری با «PCK» شناخته میشود (PCK= Pedagogical Content Knowledge).https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99261_f06065448085e41dbba57b1058ee3a04.pdfدانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420the role of multiple elites in Iran's constitutional revolutionنقش نخبگان چندگانه در انقلاب مشروطه ایران377099283FAمحمد یزدانی نسبدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160403Agent based explanations with emphasis on elites is one of the most important approaches in recent social science. Although most of studies in this area are focusing on elites, have ignored the structures, in present paper not only elites are inseparable from structures, but also are created by them and affect them. This paper is an effort to explain Iran's constitutional revolution regarding theoretical background. Also, the role of multiple elites and their configurations based on their economic, ideological, political, military power and elite's originations – which both are based on economic, political, cultural and social structural potentials - were studied. During constitutional revolution 5 kinds of elites ranging from clergy, intellectuals, businessmen to landlords and ruling elites were recognized and their relationships were studied based on conflict continuum. Finally configuration of elites in the eve of constitution and also during the first and second parliaments and its differences in aforementioned periods were presented.تبیین عاملیتمحور با تأکید بر نخبگان یکی از مهمترین رویکردهای تبیین در علوم اجتماعی است. هر چند بسیاری از مطالعات در این حوزه صرفاً به نخبگان توجه دارند و ساختارها را نادیده میگیرند اما در این مقاله نه تنها نخبگان جدای از ساختار نیستند بلکه مخلوق ساختار بوده و بر ساختار تأثیرگذار خواهند بود. در این مقاله سعی شده انقلاب مشروطه ایران با این رویکرد نظری تبیین شود. نقش نخبگان چندگانه و صورتبندی آنان بر مبنای منابع قدرت اقتصادی، ایدئولوژیک، سیاسی و نظامی و سازمان نخبگان که هر دو ناشی از توان ساختاری حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، مورد بررسی قرار گرفته است. در جریان انقلاب مشروطه پنج نوع نخبه شامل روحانیان، روشنفکران، تجار و بازرگانان، زمینداران بزرگ و نخبگان حاکم شناسایی و رابطه آنان بر اساس پیوستار تضاد تعیین شده است. در نهایت صورتبندی نخبگان در آستانه مشروطه و در طول مجلس اول و دوم ارائه و تفاوت آن در این دو برهه بیان شده است.https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99283_36fa7d3505c1f513ee2f383b17b123c1.pdfدانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420Representation of the crisis in the family in the drawings of children aged 7-12بازنمایی بحران در خانواده در نقاشیهای کودکان 7-12 ساله7110699288FAخدیجه سفیریدانشگاه الزهراm_safiri@yahoo.comعهدیه اسدپوردانشگاه الزهراJournal Article20180123Access to the private sphere of the Iranian family is not possible for an investigator to be informed about events within the family system, including the subject of this study, the disagreements and conflicts among family members; therefore, they have gone to children to find out the differences and family conflicts. The painting method was used in conjunction with the dialogue. Finally, 30 paintings from 7 to 12 years old children were compiled. Analysis of the paintings and interviews between the researcher and the child showed that the child's perception of the conflict included categories of childhood conflict inappropriateness, recurrence of conflict, uncontrolled conflict, Hope for reconciliation, breadth and breadth; also consumerism, mother tongue, leisure time, partying, low home area, male vagabond, different attitudes toward money management, repeat cooking, father addiction and value conflict in management The body was introduced as a cause of conflict among children. From the perspective of children, parental conflicts are inconspicuous and only result in negative outcomes. The strategies children adopt against conflicts are often passive and responses such as crying, going home, confinement, isolation or social abandonment, anxiety and discomfort, fear, persistence of discomfort, imagination Weaving and so on.دسترسی به حوزه خصوصی خانواده ایرانی برای انپژوهشگر امکانپذیر نیست تا از رخدادهای درون نظام خانواده، ازجمله موضوع موردبررسی این پژوهش - اختلافات و تعارضات میان اعضای خانواده - مطلع شوند؛ به همین علت برای شناخت اختلافها و تعارضهای خانوادگی به سراغ کودکان رفته و از روش نقاشی به همراه گفتوگو بهره گرفته شد. درنهایت 30 نقاشی از کودکان 7 تا 12 سال گردآوری شد که تحلیل نقاشیها و گفتوگوهای نبین پژوهشگر و کودک نشان داد که تصور و درک کودک از کشمکش شامل مقولههایی عدممقبولیت کشمکش نزد کودک، تکرارکشمکش، غیرعادیبودن کشمکش، نبود روزنههای امید برای آشتی، گستردگی و وسعت کشمکش میشود؛ همچنین مصرفگرایی، ولخرجی مادر، نحوه گذراندن اوقات فراغت، مهمانیگرفتن، مساحت کم منزل، بدقولی مرد، نگرش متفاوت در مدیریت پول، پخت غذای تکراری، اعتیاد پدر و تعارض ارزشی در مدیرت بدن بهعنوان علل بروز کشمکش از سوی کودکان مطرح شدند. از منظر کودکان کشمکش والدین بینتیجه است و صرفاً بروندادهای منفی در پی دارد. راهبردهایی که کودکان در برابر کشمکشها اتخاذ میکنند غالباً انفعالی است و واکنشهایی چون گریهکردن، بیرونرفتن از خانه، گوشهگیری، انزوا یا کنارهگیری اجتماعی، اضطراب و ناراحتی، ترس، تداوم ناراحتی، خیالبافی و غیره را دربرمیگیرد.https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99288_caeae2b11bc746309320297b3899a535.pdfدانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420the desirable social orderنظم اجتماعی مطلوب:ارائه یک مدل تحلیلی برای جامعه نیک10714899266FAAlireza Bizabanدانشگاه شهید بهستیبهنام منصوردانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20160613Major efforts have been made to draw knowledge of good or desirable social order in history , has been caught in a trap of reductionism or dreams have come . envisage
Review efforts initially focused on knowledge is desirable in order to draw such a trap that caught the skirt . In order to avoid the pitfalls of tumbling , with the help of analytical theory in sociology , model hare thisعمده تلاش های معرفتی صورت گرفته در راستای ترسیم جامعه نیک یا نظم اجتماعی مطلوب در طول تاریخ، همواره در یکی از دام های تقلیل گرایی یا رویاپردازی گرفتار آمده اند. با مطمح نظر قرار دادن این نکته نوشتار حاضر در ابتدا به نقد کوشش های معرفتی پرداخته است که در ترسیم نظم مطلوب در دامن چنین دام هایی گرفتار آمده اند. در ادامه به منظور اجتناب از غلطیدن در این دام ها، به مدد نظریه های تحلیلی در جامعه شناسی، مدلی را برای نظم اجتماعی مطلوب طراحی و سپس با استفاده از داده های تجربی، دوری و نزدیکی جوامع مختلف به این مدل مورد سنجش قرار گرفت. به منظور راه حل تئوریک مسأله و تنظیم فکر و اجتناب از آشفتگی از چارچوب تحلیلی نظریه کنش پارسونز و چلبی استفاده شده است و چارچوب اجیل برای برشمردن ویژگیهای جامعه مطلوب به کار گرفته شد و عناصر مورد نظر برای نظم مطلوب در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شدند. مطابق این چارچوب، جامعه نیک، جامعه ای است که ضمن دست یابی به توسعه در هریک از سطوح و ابعاد اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و اجتماعی، هم زمان عامل توازن و تعادل را نیز به نحوی رعایت کرده باشد. به منظور راه حل تجربی مسأله (سنجش اعتبار مدل) از داده های ثانویه مأخوذ از منابع آماری مختلف استفاده شد.مطابق نتیجه به دست آمده از بین 6 کشور بررسی شده در این تحقیق- سوئد،کره جنوبی،جمهوری چک،ترکیه،ایران و یمن- سوئد بیشترین قرابت و ایران و یمن کمترین قرابت را با جامعه مطلوب نشان داده اند.https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99266_be1c493c6956c16b0300de56c1e0a177.pdfدانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420The study of factors affecting the interests of individual and collective behavior in conflict situations in the family, with emphasis on women orientations in situations of conflict of economic benefits couplesبررسی عوامل مؤثر بر رفتار در موقعیتهای متعارض نفع فردی و جمعی در خانواده با تأکید بر جهتگیریهای زنان در موقعیتهای تعارض منافع اقتصادی زوجین14917299270FAمنصوره اعظم آزادهدانشگاه الزهراسعیده آرامیدانشگاه الزهراJournal Article20160229Observation of couples everyday life, shows Each of them encountered situations in family life , where ,Individual interests of each of the spouses in financial aspects and, ultimately , the interests of the family , are in conflict. In some cases , couples have announced economic differences as the reason for dissatisfaction and divorce and emotional coldness. In the expression of personality factors affecting cooperation and collective orientations in situations of conflicting individual and collective interests. To achieve such goal this study has acquired five economic conflicts which were designed and used based on the Prisoner's dilemma. The theoretical framework of this study is based on a combination of Glygan care moral theory , Eagle's social roles, recent theory of rational choice theory and the Game Theory. This research was undertaken using cluster sampling survey among 275 women employees of the Tehran municipality. The overall result showed, Among the factors influencing behavior in social dilemma in the family, Gender socialization, ethics of care, awareness of role expectations, Had a significant relationship with behavior in social dilemma.مشاهدة زندگی روزمرة زوجین شاغل، نشان میدهد که هریک از آنها، گاهی با موقعیتهایی مواجه میشوند که در آن، منافع فردیشان در رابطه با امور مالی، در تعارض با منافع یکدیگر و نهایتاً، منافع خانواده، قرار میگیرند. هدف پژوهش مطالعة رفتار زوجین در موقعیتهای تعارض منافع فردی و جمعی و بررسی عوامل مؤثر بر رفتار در این موقعیتها که تحت عنوان کلی دوراهی اجتماعی قرار دارد میباشد. موقعیت دوراهی مدنظر در رابطه با منافع مالی زوجین در خانواده، میباشد. برای این منظور، پنج موقعیت دوراهی که دربردارندة تعارض منافع اقتصادی زوجین میباشد، از طریق سناریوسازی نظری، طراحی شدند. چارچوب نظری پژوهش ترکیبی از نظریات اخلاقمراقبت گلیگان، نقشهایاجتماعی ایگلی، انتخاب عقلانیاجتماعی و نظریةبازی، میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در بین ۲۷۵ نفر از زنان شاغل در شهرداری تهران، انجام پذیرفته است. نتیجه کلی نشان داد، میزان پذیرش باورها و هنجارهای جنسیتی، زمینهساز عدم تعادل بهینة همکاری در موقعیتهای طراحی شده است بهگونهای که استراتژی غالب افراد نمونة تحقیق، همکاری خود- عدمهمکاری دیگری است. از میان عوامل مؤثر بر ترجیحات رفتاری در موقعیتهای طراحی شده، جامعهپذیریجنسیتی، اخلاق مراقبت و آگاهی از انتظارات نقش، رابطة معناداری با جهتگیریهای فردی یا جمعی افراد داشتهاند.https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99270_0dcaa446edbc5c6390c6767ea9295cac.pdfدانشگاه شهید بهشتیتحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی8220160420A Comparative Study of intergenerational about Sense of social security in family in Yazd cityتفاوت بیننسلی احساس امنیت اجتماعی در بین والدین و فرزندان ساکن شهر یزد17319999276FAسیدعلیرضا افشانیدانشگاه یزد0000-0002-2311-3329مهناز فرقانیدانشگاه یزدJournal Article20150626Abstract:
Social context of disturbances in intergenerational relations is largely the result of disturbances in the. In socialization process, values, beliefs and social norms are transmitted to new generations. Disturbances in socialization process create disturbances in intergenerational relations as well as disorder in production and maintenance of social security.
In this survey, samples were randomly selected by the multi-stage cluster sampling method from 492 parents and children living in the Yazd city. Social security in 12 dimensions: physical, occupational, economic, religious, legal, judicial, moral, cultural, financial, honor, emotional were measured. Questionnaire was applied to collect data and then descriptive and inferential statistics were reported.
Findings of the study indicate that the perception of judicial security and cultural security among parents is significantly lower than children while on the other hand, the sense of emotional and honor security is lower in children than parents. There is not a statistically significant difference between parents and children on other dimensions of social security sense. بستر اجتماعی اختلال در روابط میاننسلی عمدتاً ناشی از اختلال در جریان جامعهپذیری است که از طریق آن ارزشها، باورها، اعتقادات و هنجارهای اجتماعی به نسلهای جدید منتقل میشود. اختلال در جریان جامعهپذیری علاوه بر اختلال در روابط میاننسلی میتواند در فرآیند تولید و حفظ نظم و امنیت اجتماعی نیز اختلال ایجاد نماید. پژوهش حاضر به مقایسه میزان احساس امنیت اجتماعی در بین والدین و فرزندان ساکن شهر یزد پرداخته است. روش تحقیق از نوع پیمایشی بود. دادهها با ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از 492 نفر از والدین و فرزندن ساکن شهر یزد جمعآوری شده است. احساس امنیت اجتماعی در دوازده بعد امنیت جانی، امنیت شغلی، امنیت مالی، امنیت اقتصادی، امنیت اخلاقی، امنیت اعتقادی، امنیت قضایی، امنیت فرهنگی، امنیت نوامیس، امنیت حقوقی، امنیت عاطفی و امنیت احساسی به تفکیک والدین و فرزندان سنجیده شده است. ماتریس همبستگی نشان داد که بین ابعاد مختلف احساس امنیت اجتماعی به غیر از بعد امنیت نوامیس، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. براساس یافتههای آزمون تی، احساس امنیت قضایی و فرهنگی در والدین یزدی بهطور معنیداری کمتر از فرزندان بوده؛ در حالیکه احساس امنیت عاطفی و احساسی در فرزندان کمتر از والدین است. https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99276_28a1f9798ad0e2acd7b970a605456907.pdf