@article { author = {عمادزاده, مصطفی and رنجبر, همایون and غلامی, مریم}, title = {}, journal = {Social analysis of order and social inequality}, volume = {7}, number = {2}, pages = {157-178}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثر تحصیلات بر نابرابری‌های درآمدی: شواهد تازه‌ای از کشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی (2010-1965)}, abstract_fa = {توزیع عادلانۀ درآمد از مهم‌ترین اهداف یک کشور است. متاسفانه به علت مشکل ساختاری، علی‌رغم تلاش‌های انجام شده نابرابری درآمدی بهبود نیافته است. اما آموزش توانسته با ایجاد مهارت و توانایی و افزایش قدرت درآمدزایی افراد، در توزیع عادلانۀ درآمدها، تغییر اساسی بوجود آورد. بنابراین امروزه این فکر قوت گرفته که می‌توان از نابرابری­های درآمدی کاست. لذا هدف اصلی در این پژوهش، تحلیل اثر آموزش بر نابرابری درآمدی در منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سال‌های 2010-1965 در فواصل 5 ساله است. بدین منظور به برآورد مدل معرفی شده توسط دی­گرگوریو و لی (2002) با روش حداقل مربعات تعمیم یافته و در چهارچوب سیستم داده­های تابلویی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که افزایش سطح سواد باعث بهبود توزیع درآمد می­گردد، ولی تشدید پراکندگی سواد، توزیع درآمد را بدتر می‌کند، بنابراین سطح بالاتر سواد و پراکندگی کمتر آن، توزیع درآمد جامعه را بهبود می­بخشد.abstractThe Impact of Education on Income Inequalities: New Evidence from OIC Selected Countries (1965- 2010) Maryam GholamiMustafa Emadzadeh Homayoun Ranjbar  AbstractEquitable distribution of income is among the most important objective of every country. Unfortunately, due to structural problems, income inequality has not ameliorated despite tremendous efforts in this area. Since education possesses the capability to build and enhance the skills and abilities of individuals, it can be a catalyst for fundamental changes in the structure of income distribution. Therefore, today the view that education can reduce income inequalities especially in developing countries has gained popularity. Hence, the major purpose of the current study is to analyze the effect on income inequality of the government’s expenditures on education in selected member countries of the Islamic Conference Organization in 1965-2010 at five-year intervals. To this end, the GLS estimation method was used in the framework of Panel data systems. The results indicate that the increase in literacy level causes the improvement of income distribution; however, intensifying literacy distribution would exacerbate the income distribution, therefore higher (intermediate) literacy level and its less distribution (standard deviation) would improve the income distribution in society. JEL: C12, O50, I24, D31, I20. Key words: education, income inequality, education disparity, panel data, Gini coefficient.}, keywords_fa = {نابرابری درآمد,آموزش,پراکندگی تحصیلی,داده‌های تابلویی,ضریب جینی}, url = {https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99193.html}, eprint = {https://jsoa.sbu.ac.ir/article_99193_7e0df982964969247bbd3961f9187884.pdf} }