پژوهش حاضر مطالعه موردی است که هدف آن بررسی رابطۀ بین ویژگیهای شبکۀ اجتماعی و انگیزش به کار افراد با استفاده از رویکرد شبکههای کل (کامل) است. در این پژوهش روابط رسمی و غیررسمی کلیه کارکنان یک سازمان غیر دولتی[1] بررسی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. جمعآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامۀ شبکه و انگیزش به کار صورت گرفت، و برای تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای UCINET،SPSS وEXCEL استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، بالارفتن میزان مرکزیت درجه در انواع پیوندها، موجب بالا رفتن انگیزش به کار افراد شده است. از میان انوع پیوندهای بررسی شده، پیوندهای دوطرفه (بدهبستانی) از اهمیت بیشتری برخودارند. نتایج، حاکی از آن است که مرکزیتدرجه افراد در شبکههای مشورتی، زمانی با انگیزش به کار یا ابعاد آن ارتباط دارند که پیوندها بدهبستانی(دوسویه) باشند.[1] . شرکت خصوصی توس، متشکل از 8 شرکت زیر مجموعه است که به صورت یک گروه پیوسته همکاری مینمایند و تعداد 63 نفر کارمند دارد. abstractSocial Networks and Work Motivation in OrganizationsThis research is a case study that investigates the relationship between the characteristics of social network and people’s work motivation using a whole network approach. In this research, formal and informal ties of all the employees working in a non-governmental organization were analyzed. The Data collection process was conducted using network and work motivation questionnaires, and data analysis was performed using UCINET, SPSS and Excel Software. According to our Findings, an increase in the degree of centrality of various types of links led to greater work motivation among employees. Of the various types of links examined, dyadic links (reciprocal links) are of more significant. The results also indicated that the degree of centrality in consulting networks had a significant effect on employees’ work motivation and its’ dimensions when the links were dyadic.